fredag 30 juni 2017

Svarta damen av Hanna Blixt


Originaltitel: Svarta damen
Sidor: 117 (Inbunden)
Ålder: 9-12
Serie: Äventyren i Sagofallen (del 2)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Kampen mellan schackpjäserna fortsätter. Svarta damen är tillbaka och nu vill hon åt Tidens bok. Om hon lyckas kommer Svarta kungen och mörkret ta över Sagofallen och den ondskefulle Styx ockupera Sofia och Leos egen värld. Sofia och Leo måste förstöra boken en gång för alla! Leo blir anförtrodd en hemlig karta med platser som undervattensstaden Vatombia och Sagornas äng. Målet är att ta sig fram till Stjärnfallens kulle. Men vem kan de egentligen lita på och kommer de hinna förstöra boken i tid?"
Det här är andra delen i serien Äventyren i Sagofallen. Del ett, Styx märke, har jag läst och skrivit om tidigare.

Svarta damen är en spännande fortsättning! Vi får återigen följa syskonen Sofia och Leo när de dras tillbaka in i Sagofallens värld och nya äventyr. Svarta damen jagar dem och vill åt Tidens bok. Det är korta och lättlästa kapitel och precis som i förra boken är det alltid något som händer! Båda böckerna har jag läst i en enda sittning eftersom det är omöjligt att lägga bort dem när man väl har börjat.

Det finns allt här, magi, vänskap, ondska, hopp och smärta. Och, ett träd det växer sagoböcker på, tänk om något sådant fanns på riktigt? Jag vill ha det! Trädet är dessutom en av alla detaljer som finns med som fina svartvita illustrationer. Det gör att själva läsandet känns ännu mer luftigt och lätt att ta sig igenom och jag är säker på att de uppskattas av yngre läsare också.

Det är en underbar värld Hanna Blixt har skapat i de här böckerna och jag är imponerad över den fantasi hon har som kan komma på allt!

6 kommentarer:

  1. Jag fick precis den här och första boken, ser fram emot att läsa dem snart :)

    SvaraRadera
  2. Den här serien verkar väldigt bra, tänkte att jag skulle börja läsa den nu i sommar :)

    SvaraRadera
  3. Den här serien ser jag verkligen fram emot att läsa! De står i hyllan och bara väntar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något att de fram emot :)

      Radera