tisdag 2 maj 2017

Trippelmordet i Uddevalla av Thomas Bodström & Lars Olof Lampers


Originaltitel: Trippelmordet i Uddevalla
Uppläsare: Rolf Wrangnert
Serie: Svenska brott (del 2)
Längd: 8t 24min

"Den 7 mars 2015 hittas tre döda personer på en gata i Uddevalla. Samtliga är skjutna på nära håll. Polisen upptäcker snabbt att två av offren har kopplingar till ett kriminellt gäng och de behöver inte leta länge för att hitta några personer som träffade offren vid den tid då morden begicks. Men samtidigt verkar det otroligt att det skulle vara deras egna barndomsvänner som är gärningsmännen.
Trippelmordet i Uddevalla är en berättelse om gängkriminalitet och om hur vänskapsband hamnar helt i skymundan när narkotika, svarta pengar och vapen kommer in i bilden. Och hur priset för blotta misstanken om svek kan vara döden.
Det är också en skildring av en komplicerad polisutredning där det i slutänden blir oerhört svårt att avgöra vem som egentligen gjort vad, om två rättegångar med helt motsatta utfall och om en rättsprocess som fortfarande inte är helt avslutad."
Det är väl kanske lite udda att finna såna här berättelser fascinerande, men det gör jag i alla fall och jag är ju inte direkt ensam om det.

Jag lyssnade på första boken, Bodenfallet, eftersom den var så nära mina hemtrakter. Jag kom dessutom ihåg att jag läst om det när det hände. Trippelmordet som den här andra boken handlar om kommer jag däremot inte ihåg överhuvudtaget. Men det var lika intressant att lyssna på den ändå. Uppläsaren gör också ett riktigt bra jobb och har en röst som passar perfekt för den här sortens böcker.

Det är en hemskt sorglig berättelse om mordet men författarna gör verkligen ett bra jobb med att bena ut allt sakligt och förklara hur allt går till. Vittnesmålen, bevisen, det som säger emot bevis, polisarbetet. Det är lätt att hänga med och förstå.

Nu är det bara att vänta på del tre så jag kan lyssna vidare.

4 kommentarer:

  1. Jag läser om Bodenfallet just nu, eftersom jag också bor nära och minns det så väl så är det inte så mycket nytt i boken men gillar hur den är uppbyggd och tror den här serien är ännu mer intressant med de fall som man inte har följt lika mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen intressanta böcker!

      Radera
  2. Jag är lika fascinerad som du av verkliga brottsutredningar. Det är så svårt att förstå hur så litet kan få någon att döda en människa, i det här fallet dessutom tre stycken. Det där är en värld som är så långt från min egen, och kanske därför blir det så intressant att läsa om hur människor i kriminella kretsar så målmedvetet kämpar för att göra någon slags karriär inom brott. Hur mycket jag än läser om det förstår jag det inte. Så, jag kommer också att läsa tredje delen och kanske bli litet klokare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju i alla fall skönt att man inte är ensam om att finna det fascinerande! Ibland känner man sig lite udda :p.

      Radera