tisdag 28 juni 2016

Brummas Bok & Bambis Bok av Pernilla Stalfelt


Originaltitlar:
Brummas bok
Bambis bok
Sidor: 61 (Inbundna)
Ålder: 6-9 år
Recensionsexemplar:
Från Lava Förlag, tack!









"I böckerna om Brumma och Bambi berättar Pernilla Stalfelts katter om sina liv: vad de gillar, om mötet med andra djur, om hur de ser på lill-matte och stor-matte. Med säker blick målar Pernilla Stalfelt fram enkla, varma och lekfulla berättelser som tilltalar barn i åldern 6-9 år."
Pernilla Stalfelt känner jag till tack vare Bajsboken som jag kollat igenom många, många gånger när min lillebror var liten. Den var väldigt populär kan jag säga. Sedan vet jag att det finns om kärlek, livet, döden och hår bland annat, men dem har jag inte läst.

Nu byter hon dock åldersgrupp. De tidigare var riktade mot 3-6 år medan böckerna om Brumma och Bambi är tänkt för 6-9 år. De som ska börja eller precis har lärt sig att läsa själv. Jag tycker nog de passar för de som kommit en liten bit på vägen i alla fall eftersom de innehåller både stora och små bokstäver och har lite mer text på sidorna.

De är lättlästa, fina och roliga böcker. Perfekt för djurälskaren. Samtidigt som man lär sig läsa får man lära sig om till exempel vad katter kan hitta på utomhus på landet, vad fästingar är och lite om hur kattungar är när de föds.

Bilderna är varma och mjuka. Väldigt lätta att vila ögonen på och ger berättelserna mer liv.  Har du en blivande bokmal som älskar katter i din närhet är de här två böckerna ett hett tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar