fredag 8 april 2016

Veckans bokbloggsjerka


Nä men titta, jag överlevde till fredag. Okej det är en liten överdrift kanske, men jag har legat däckad i förkylning sen i tisdags. Har knappt orkat sitta vid datorn och har inte orkat läsa alls. Nu har jag verkligen utnyttjat Storytel till fullo. Idag är jag lite bättre, men nu har hostan börjat istället, blä.

Nå, veckans jerka hos Annika är i alla fall: Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!

Annika själv nämner Jurtjyrkogården av Stephen King. Ni som följt mig ett tag vet kanske att det är en bok jag knappt vågar läsa på grund av att filmatiseringen gav mig mardrömmar när jag var yngre. Så jag har inte problem att tro att boken också är spännande!

Annars så ja, King är ju en bra herre att nämna när det gäller spänning; Det, Staden som försvann och Varsel är bara några tips.
Dean Koontz är ju också en favorit här hemma: Hjälten, Phantoms, Psykopaten är några tips där.

Sjuka själar är av Kristina Ohlsson, eller hennes ungdomsböcker för den delen! Jag har lyssnat på Glasbarnen och Silverpojken och de är faktiskt riktigt spännande även för mig fast de riktar sig till 9-12 år.

Okej det är ungefär vad min förkylningshjärna kommer på just nu så jag får lämna med det. Nu ska jag hoppa runt hos andra och få tips på spännande böcker! Trevlig helg på er.

40 kommentarer:

  1. Jag måste nog fortsätta att utforska Koontz författarskap. Donatorn var ju inte speciellt bra, men den verkar ju vara en avvikelse :)

    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Donatorn tyckte inte jag heller om, och jag brukar älska Koontz ganska kravlöst annars så :p. Kan verkligen rekommendera att du testar nån annan!

      Radera
  2. King får jag träffa nån gång. Krya på dej!

    SvaraRadera
  3. Krya på dig! När Stephen King skriver bra så skriver han väldigt bra men en del av hans böcker är alldeles för långa och tråkiga. "Lida" är min favorit, den är förfärlig på ett bra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lida har jag i min olästa-hylla :)

      Radera
  4. Stephen King är en mästare. Hoppas du blir frisk snart!

    SvaraRadera
  5. Sjuka själar har jag förhoppningar om att få när jag fyller år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att du får den!

      Radera
  6. Krya på dig! King har jag aldrig varit förtjust i!

    SvaraRadera
  7. Krya på dig! Jag tycker att Carlos Ruiz Zafóns böcker är väldigt spännande, men inte så läskiga att jag inte vågar läsa. Läste en bok av Dean Koontz för länge sedan, Blixtsken (tror ja att den hette), och den var också väldigt spännande. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste verkligen fortsätta med hans böcker, har bara läst Vindens skugga. Men har flers olästa i hyllan :)

      Radera
  8. Jag har faktiskt bara läst nån novell av Stephen King, får ge mig på någon av hans romaner snart tror jag. Krya på dig!

    SvaraRadera
  9. Krya på dig! Sjuka själar tyckte även jag var väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den var verkligen grymt bra :)

      Radera
  10. Krya på dig! Trist när man blir sådär superförkyld att man inte kan tänka en vettig tanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är hemskt när man bara sover typ.

      Radera
  11. Har faktiskt inte läst en enda bok som du nämner. Krya på dig!

    SvaraRadera
  12. Jag föredrar snäll spänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tycker jag om det också, men oftast vill jag bli skrämd :)

      Radera
  13. Har inte läst någon av böckerna. Krya på dig!

    SvaraRadera
  14. Håller med om att Kings Varsel hör till toppskiktet vad gäller spänning. Har läst en del Koontz, men just de du nämner har jag inte läst, bra tips där. Sjuka själar finns på läslistan.
    Krya på dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjuka själar är riktigt bra! :) Tack!

      Radera
  15. Jobbigt att vara sjuk, speciellt att inte ens kunna läsa.. krya på dig!
    Jag drar mig lite för att läsa det som för det mesta förknippas med spänning, har inte förstått tjusningen med att bli skrämd ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej det är ju olika. Jag har alltid varit fascinerad av det :P

      Radera
  16. Nä nu börjar det bli dags att läsa King och Ohlsson! :) Har hört gott om båda författarna :)

    SvaraRadera
  17. Koontz har jag inte läst på jättelänge. King och jag är inte riktigt överens

    SvaraRadera
  18. Koontz får jag nog kolla upp - det är fler som nämner honom. Krya på dig!

    SvaraRadera
  19. Koontz är spännande, men tycker inte riktigt att han brukar hålla ända fram till slutet. King är ju en annan femma och Jurtjyrkogården är otroligt bra och spännande i bokform, mycket mer creepy än filmatiseringen (som jag tycker är lite lam i jämförelse).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag verkligen tänka mig att den är, därför jag inte vågar läsa den :P

      Radera
  20. Kristina Ohlsson hade jag inte hört talas om före den här jerkan, men tycker jag sett nån annan nämna också. Ska lägga på minnet.

    SvaraRadera
  21. Jag sitter här med en förkylning också, skitjobbigt ju.
    Krya på oss.
    Dean Koontz är bra förslag

    SvaraRadera