torsdag 31 mars 2016

5 saker jag vill göra i år


Liten heads up det här har inget med böcker att göra egentligen, mer allmänt om livet.

När jag var hemma från jobbet sjuk igår så började jag fundera på året. Vad vill jag egentligen göra med det, hur ska jag bli bättre, må bättre. Som jag nämnt någon gång tidigare har jag en del ångestproblem, att göra nya saker är ett stort projekt för mig då det utlöser ångesten och jag stressar upp mig sjukt mycket. Det var mycket värre för några år sedan, men det finns fortfarande kvar och jag kan fortfarande bli bättre.

Så jag började tänka...finns det några saker jag vet redan nu att jag vill klara i år? Det behöver inte vara stora saker alls, men något som kan få mig att må bättre, trivas bättre med mig själv, osv. Vad som helst egentligen! Och eftersom den förra listan med 5 saker ni inte visste om mig var så rolig att göra, tänkte jag att jag gör en liknande av det här.

  • Jag vill färga håret igen. Låter som en jätteliten sak, men att inte synas är liksom lite av min grej. Så när jag färgade håret delvis rött för någon sommar sen var det ovanligt. Jag älskade det dock och vill ha tillbaka det. Eller kanske en annan färg?
  • Åka någonstans! Förra årets stora händelse var min flygtur till Stockholm och Augustgalan. Jag vill göra en liknande liten resa i år igen, själv. Kanske Stockholm igen men mer än en natt? Har ni något tips annars på en enkel liten utflykt man kan göra själv som inte kostar skjortan?
  • Jag funderar verkligen på att börja göra youtube-videos på engelska för att kunna prata böcker med ännu fler. De jag gör hit till bloggen skulle fortfarande vara på svenska, jag skulle helt enkelt göra dubbelt, en på svenska och en på engelska. 
  • Göra en till tatuering. Jag vill få in mitt favoritcitat i en tatuering på något vis, och nu när jag äntligen har gjort min första har jag ju fått mersmak. 
  • Utforska mer! Ta längre promenader med Nitro på platser jag vi inte varit på tidigare. Det här är Geocaching jättebra till så det ska jag verkligen försöka komma igång med igen nu till våren och sommaren. Jag får inte fastna i samma promenadspår hela tiden. 
Så, där har ni min lilla lista. Mina egna små utmaningar i varierande storlek. Har ni själv några speciella saker ni vill göra i år? Det behöver inte vara utmaningar på samma sätt som det här är för mig, men bara allmänt om ni har något ni verkligen vill få gjort :).

20 kommentarer:

  1. Ah, det finns så mycket jag vill göra men tröskeln känns ibland alldeles för hög. Och det behöver inte vara så stora saker för mig heller, bara saker som jag vet att jag skulle må bra av. Jag får helt enkelt inspireras av din lista och börja klättra över min tröskel. :)
    Tack för att du skriver så ärligt om dig själv i din blogg. Det är så många som aldrig vågar erkänna ens för sig själva hur de mår, så det är uppfriskande att läsa om en som har full koll på läget och som dessutom utvecklas hela tiden. Och så ger du väldigt många bra boktips också!:) Helt klart en av mina favoritbloggar!!!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det ju så, som att det är berg man måste bestiga. Men utsikten brukar ju vara värd det när man väl är där! :) Hoppas du också hittar några saker du kan utmana dig i år :).
      Tack snälla för de fina orden! Det värmer verkligen ska du veta. Det har tagit länge innan jag blivit "okej" med att vara öppen om att jag inte alltid mår så bra, så dina ord är guld värda :). Kram!

      Radera
  2. Bra lista men tycker inte du ska färga håret, jag har sett någon av dina videos och tycker din hårfärg är perfekt. En annan måste färga får mitt blir grått, men vad det sliter på håret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Haha det sliter ju en del, men jag brukar bara färga det en gång sen får det vara tills det bleknar, är väldigt lat med att hålla på att färga om och hålla färgen stark.

      Radera
  3. Bra punkter, så nyttigt att utmana sig själv och bara att skriva ihop en lista är toppen, det är så lätt att man bara kör på och aldrig kliver ur sin komfortzon :)
    Jag älskar att ta nya stigar så ofta som möjligt, men snart är alla utforskade och då får man vidga slingan lite ;) Jag skulle så gärna vilja fjällvandra kom jag på nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju lätt så, man fastnar i de mönster man har för att det är tryggt :). Så jag ska verkligen försöka ta steg utanför det i år! Åh fjällvandra hade jag också velat!

      Radera
  4. Det låter som jättebra utmaningar. De behöver inte vara stora för att kännas som trösklar. Men när man väl är över dem känns det väldigt bra, och det gör gott för både själen och självförtroendet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer verkligen, och alla små steg framåt är ju bra :) Till slut påverkar det ju stort.

      Radera
  5. Jag känner så väl igen mig i det du skriver om ångest och oro när man ska prova nya saker. Jag har verkligen jobbat med det själv! Hoppas att du får genomföra dina önskemål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommit långt i det jobbet! :) Det är så skönt när man gör framsteg.

      Radera
  6. Det kan vara skönt att utmana sig själv lagom mycket. Att väl klara något som har varit utmanande är ju väldigt tillfredsställande och boostar självförtroendet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det :) Och ibland behöver det inte vara superstora kliv, små steg funkar också :)

      Radera
  7. Shit alltså funderar också på youtube på engelska. Men jag vet inte hur jag ska hinna med det. Bloggen tar över min fritid redan eftersom jag vill vara så aktiv som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det! Sen ska man ju ha tid till att läsa också :p

      Radera
  8. Du är alltid välkommen till Gävle om du skulle ha vägarna förbi ;) hehe <3

    SvaraRadera
  9. Bra inlägg. Att sätta upp mål känns alltid så bra tycker jag. Man liksom organiserar sig och ser till att aktivt göra saker man mår bra av. Jag brukar sätta upp mål för varje ny månad och gillar det mycket. Låter som en jättebra ide att börja med engelska youtubevideor. :) Go for it! jag kommer följa dig där då med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Ja ibland behöver man se det i ord, nedskrivet så att det blir lite mer verkligt. Vad kul att du hade följt det! Jag ska verkligen fundera på det och försöka samla mod :)

      Radera
  10. Vilket är favoritcitatet? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "We're all stories in the end, just make it a good one", dels älskar jag citatet i sig själv, sen känner jag att det passar perfekt med min kärlek för böcker och berättelser :)

      Radera