fredag 11 december 2015

Klinik 13 av Sofia Einerot


Originaltitel: Klinik 13
Sidor: 314 (Danskt band)
Recensionsexemplar: Från Calidris Förlag, tack!
"Klink 13 är en nervkittlande spänningsthriller som utspelar sig i sjukhusmiljö, där du följer Jennifer i hennes jakt på upprättelse genom svek, hopp och förälskelse. 
Med huvudet mot knäna och armarna hårt virade runt benen sitter Jennifer ensam i sitt rum. Samma rum som hon suttit inläst i de senaste åtta åren. Tankarna snurrar...
Gränserna mellan drömmar och verklighet suddas ut och efter ett livsavgörande val fattar Jennifer beslutet att rymma från den mardröm hon lever i."
Det här var en överraskning när den dök upp i brevlådan, hade aldrig hört talas om den och väntade mig absolut inte att få den. Men den fick bli min lunchbok på jobbet några dagar.

Klinik 13 är en väldigt snabb- och lättläst bok. Det finns oftast något som driver en framåt och gör så jag fortsätter läsa. Mest intressant och spännande är nog tiden innanför klinikens väggar, då kan jag blir riktigt arg på de som jobbar där för vad de gör mot patienterna. Utan att avslöja allt så är det vissa som har gåvor utöver det vanliga, de hamnar på kliniken och blir utsatta för hemska saker.

När hon flytt börjar hon och några andra nysta mer i hur saker ligger till, hur många klinker det egentligen finns runt om i världen och vad de utsätter folk för. Det är en väldigt spännande grundhistoria, även tanken på att man kan kommunicera och skydda sig i sina drömmar är något jag fastnar för.

Här finns både karaktärer att gilla och ganska många att avsky. Vissa gånger känner jag att jag inte får lära känna dem tillräckligt mycket för att helt kunna knyta an till dem men det funkar ändå.

Det som drar ner upplevelsen en aning för mig är slutet där vissa delar blev lite för mycket. Men i stort sett var det en positiv överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar