måndag 16 november 2015

Sagan om Isfolket: Förbannelsen - Serieversionen


"Sagan om Isfolket: Förbannelsen berättar historien om den unga Silje Arngrimsdotter som blott 17 år gammal flyr ett pestdrabbat Trondheim 1581. I sin flykt hamnar hon i ett livsavgörande möte med en mystisk man av Isfolket. 
Isfolket var ättlingar till Tengel den onde som ingått en pakt med djävulen och med det sålt sina efterkommande till ondskan. Det sas att de var förtappade, avlade av is och i Satans tjänst. Och var det någonting som skrämde Silje, så var det Isfolket."
 Att jag älskar Sagan om Isfolket är väl ingen hemlighet. Jag påstår inte att det är världens mest välskrivna serie, men den är speciell för mig och jag kommer antagligen att fortsätta läsa om den nån gång då och då under hela mitt liv. Nu är jag uppe i fyra omläsningar tror jag. Plus att jag lyssnar på dem på Storytel då och då.

Så när jag såg att det skulle bli ett seriealbum av första boken, var jag så klart tvungen att förhandsbeställa det. Jag var tvungen att få se hur de hade gjort allt och hur karaktärerna såg ut. Det var ett riskabelt drag, att se hur någon annan ritat "mina" älskade karaktärer, "mina" vänner och fiender.

Och ja..lite besviken blev jag väl. Dels är det mycket från en berättelse som jag känner så pass väl som ska tryckas in på 64 sidor, det blir lite sådär. Jag vet inte om det faktum att jag kan nästan allt utantill gör så att jag lyckas hänga med i hoppen bättre, eller om det bara gör så att jag stör mig på det som inte tagits med. Kanske hade jag inte märkt hur avhugget det känns ibland om jag inte visste vad som saknades?

Illustrationerna är fina, inget snack om den saken. Men det är inte så de ser ut i mitt huvud och därför skär det sig väl lite mer. Speciellt Silje som ska vara 17 i början av boken och dessutom präglad av svält och kyla, hon ser inte ut som det och det är nog den illustrationen som stör mig mest. De andra kan jag komma överens med bättre. Tengel den gode har jag alltid haft svårt att få ihop en bra egen bild av, så det var jätteintressant att se hur han avbildades här.

Så, allt som allt, det var så klart en liten besvikelse. Men det är ju för att jag älskar den här sagan så mycket, för att jag känner den så pass bra som jag gör. Då blir det lätt tokigt när någon annan ska göra bilder av det, det hade säkert varit samma om den blivit film eller tv-serie. Jag ångrar däremot inte att jag beställde den här, och känner jag mig själv kommer jag säkert beställa de kommande albumen också för att få se hur det utvecklas.

4 kommentarer:

  1. Trist att det var en liten besvikelse. Har inte läst denna serie men har tänkt att kolla in den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog lätt så när det gäller en serie man kan så väl och tycker så bra om :)

      Radera
  2. Visste inte det kommit som seriealbum, glad tjej! Känns som ett måste ha, vet du hur många de tänkt göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att det i alla fall är två till som kommer nästa år, sen vet jag inte hur långt efter det de fortsätter :)

      Radera