måndag 23 februari 2015

Ritual av Mo Hayder


Originaltitel: Ritual
Sidor: 406 (Inbunden)
Serie: Walking Man (del 1)
"Tre meter under vattenytan i Bristols hamn sluter polisdykaren Flea Marley sina fingrar om en avhuggen människohand. Dagen därpå återfinns den andra handen - också den amputerad och omständigheterna tyder på att offret fortfarande var vid liv när händerna avlägsnades. 
Kriminalkommissarie Jack Caffery, nyligen inflyttad från London, får i uppdrag att utreda fallet. Sökandet efter offret leder honom och Flea till de mörkaste delarna av Bristol, en undre värld av drogmissbruk och misär där en uråldrig ondska tycks ha vaknat till liv.
Samtidigt hemsöks Flea av minnet av sina föräldrars tragiska död i en dykolycka två år tidigare."
Att jag snabbt har blivit ett stort fan av Mo Hayders böcker är väl inget som överraskar någon längre. Så att jag gillar Ritual är väl inte heller förvånande. Jag har ju läst Hud tidigare, som är andra boken i Walking man serien, och jag önskar faktiskt att jag hade läst dem i rätt ordning. Nu visste jag lite redan vad som skulle hända, och en del saker i den här boken förklarade en del saker i Hud som hade varit kanske hade varit en fördel att veta innan den läsningen.

Ritual är spännande, fortfarande inte i klass med Fågelmannen som är en bok i annan serie av Hayder, men ändå riktigt bra. Jag störde mig ganska ordentligt på Flea i Hud, för de beslut hon tog som var så dumma, men i den här boken kommer vi lite bättre överens. Och kanske förstår jag henne ännu mer nu, varför hon gör som hon gör.

Jag gillar verkligen idén med den vandrande mannen som har en ganska speciell roll i den här serien, det är intressant. Ibland är det nästan mötena mellan honom om Jack Caffery som är mest intressanta, för att de gräver runt i ett mörker som är svårt att föreställa sig. Det går verkligen inte att tänka sig in i hur det är att bära på något sådant.

Jag vet att en ny bok av Hayder kommer ut på svenska nu i vår, och om jag inte är helt ute och cyklar så tillhör den boken samma serie som Fågelmannen. Jag väntar med spänning!

4 kommentarer:

  1. Jag tänkte jag skulle läsa dessa i rätt ordning, alltså börja med serien om Jack Caffery. Fågelmannen har jag redan och Behandlingen, som kommer i vår, hör också till den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hade för mig att Behandlingen hör till Fågelmannen serien, jag ser väldigt mycket fram emot att få läsa den :).

      Radera
  2. Har börjat läsa Fågelmannen men inte riktigt kommit in i den än. Men det tar sig nog :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det! :) Den är en stor favorit hos mig så det är en sån där bok som jag verkligen vill att alla ska gilla :p

      Radera