onsdag 23 januari 2013

Död zon av Stephen King


Originaltitel: The dead zone 
Sidor: 508

"Huvudpersonen i Död zon, John Smith, en mycket sympatisk och hygglig kille, drabbas av en svår hjärnskada i en bilkrasch. Skadorna leder till att han ligger medvetslös på sjukhus i nästan fem år. När han vaknar har hans muskler förtvinat. Även ett litet området av hjärnan har förstörts, John kallar det den döda zonen. 
På ett mystiskt vis, som för att kompensera denna förstörda del, har andra områden i hjärnan blivit hyperaktiva. John märker att han besitter en egenskap som på en gång är både en välsignelse och en förbannelse för honom: förmågen att förutsäga framtiden.
John möter en politiker på starkt uppåtgående som han vet kommer bli USAs president någon gång i framtiden - och leda nationen och världen in i ett världskrig som utplånar civilisationen."
Ah King, mannen som kan få långa böcker att ta slut så fort. Jag tänker alltid när jag tar upp en av hans böcker "den här kommer ta lite tid att läsa ut", men det går aldrig så långsamt som jag tror! Han fångar mig så snabbt med sina berättelser och trots att böckerna är tjocka så rinner sidorna förbi i rask takt.

Död zon har inga monster i sig, förutom mänskliga. Jag tror jag nämnt det förut i ett inlägg om King eller Koontz att det är när monstren är mänskliga som det kan ge mig nästan panik-skräck-känslor. För ser man på världen så vet man att de faktiskt existerar. Det är inget som enbart finns i författarens fantasi.

Jag gillar John Smith, och jag blir så ledsen för hans skull över hur hans liv blir efter bilolyckan. Han måste offra så mycket pga sin nya förmåga. Samtidigt räddar han ju människor så han gör gott, men det är på bekostnad av det vanliga liv han kunde ha haft och som det märks att han längtar efter.

När jag läste insåg jag att jag nog sett filmen för flera år sedan, så ibland fladdrade minnesbilder till. De var inte starka nog att förstöra min fantasi helt och hållet, utan de gav lite mer liv åt berättelse. Jag tror jag får ta och se om den någon gång snart dock, för att se hur väl den faktiskt stämmer med boken.

Ännu en bra King-bok läst alltså!

9 kommentarer:

  1. Död Zon är en av mina absoluta favoritböcker när det kommer till King.

    SvaraRadera
  2. Vääääldigt länge sedan jag läste denna bok!

    SvaraRadera
  3. Död zon var den första jag läste av King, så den har jag väldigt speciella band till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, nu blev jag ju fundersam vilken som var först för mig...kan ha varit Sömnlös!

      Radera
  4. Jag har en Stephen King utmaning iår! (jag skall läsa minst tre av hans böcker) för att jag faktiskt är ett stort fan och helt enkelt behöver ta mig i kragen och läsa fler av hans böcker :) Verkar som att död zon var bra så då blir det nog en av böckerna jag kommer till att läsa :) Läste Varsel för nån vecka sen och den va också otroligt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken härlig utmaning! :) Vilken blir den tredje?
      Jag läste Varsel för ett tag sedan, gillade den också ! :)

      Radera
  5. Spännande! Jag vill verkligen börja läsa Stephen King i år! Någon särskild av hans böcker som du vill rekommendera som första bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill börja läsa King! :) Hm, svårt, jag började nog med Sömnlös, men jag har fått för mig att den inte är så populär av någon anledning, även om jag verkligen gillar den. Död zon kan kanske vara en bra att börja med :). Duma key gillar jag också lite extra mycket :).

      Radera