fredag 23 november 2012

Veckans bokbloggsjerka



Då var det fredag igen och dags för en ny jerka inne hos Annika! Veckans jerka består av den här uppgiften;

Lista 10 författare som du håller som favoriter just nu. Naturligtvis gör det ingenting om du även nämner den bok du värdesätter högst av var och en. 


  1. Stephen King så klart. Det är väl ingen överraskning? Två böcker jag gillar lite extra av honom är Sömnlös och Duma Key.

  2. Dean Koontz, inte heller någon överraskning. Min klara favorit är Väktare.

  3. Margit Sandemo. Hela Sagan om Isfolket är magi för mig.

  4. J.K Rowling, Harry Potter ja, kanske inte så svårt att lista ut.

  5. C.S Lewis och böckerna om Narnia är ett måste på en sån här lista.

  6. Arnaldur Indridason, jag har nog ingen favorit bland hans böcker men jag gillar verkligen de här deckarna som utspelar sig på Island.

  7. Cecelia Ahern, de böcker jag läst av henne gillar jag. Speciellt Om du bara kunde se mig.

  8. J.R.R Tolkien och Sagan om Ringen får ju också platsa här.

  9. Stephenie Meyer får också hitta hit. Men jag gillar faktiskt Genom dina ögon mer än Twilight.

  10. Dan Brown. Speciellt Änglar och demoner som gjort så jag verkligen vill åka till Rom! 
Sådär ja, det är listan för idag, men fråga mig om ett tag igen och det har säkert ändrats någonstans. Och det här är utan någon speciell ordning, nummer 10 är inte min minsta favorit osv utan det skrevs bara ner i den ordning jag kom på dem.

40 kommentarer:

  1. När jag läste Duma Key insåg jag att King var tillbaka igen, i gammal hederlig form :)

    SvaraRadera
  2. Sömnlös var otroligt bra! Gillar också Dan Brown skarp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den! Jag har läst den två gånger :)

      Radera
    2. Berodde det på att du inte kunde sova ;)

      Radera
  3. Genom dina ögon var riktigt, riktigt bra! (och jag gillar hela Twilight-serien också) Skriver hon mer såna vuxenromaner så platsar hon på min nästa 10-lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tyckte också den var speciellt bra! Twilight var bra, men Genom dina ögon var ett snäpp bättre :)

      Radera
  4. Dan Brown är en jättebra författare. har lästa alla hans böcker som är översatta till svenska. Tolkien och Rowling är så klart givna favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst alla av Dan Brown som är översatta :) Jag gillar hans gåtor!

      Radera
  5. Indridason glömde jag! Han är bra!

    SvaraRadera
  6. Jag blir nyfiken på "Om du bara kunde se mig". Bra titel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var väldigt fin, satt och snyftade en hel del till den!

      Radera
  7. Twilight och Isfolket hamnar ...ehm... lite lägre på just min lista, men annars är det en riktig stabil lineup.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ganska mycket lägre ner låter det som ;)

      Radera
  8. Här kände jag till lite mer författare och dessutom läst mer av jämfört med många andras lista känns det som:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det fanns många nya namn på andras listor för mig också :)

      Radera
  9. Mycket fantasy, trevligt. Tolkiens värld gillar jag, men det går lite för långsamt ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan jag hålla med om att det kan göra vissa gånger :)

      Radera
  10. Har inte läst dina King-favoriter än, något att se fram emot alltså! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar dem när det blir deras tur! :)

      Radera
  11. Måste erkänna att jag aldrig läst King, har bara sett honom, The Shining är min favorit. Men Rawlins däremot, det som är roligt med hennes böcker är att man både kan läsa dom när man sitter barnvakt och dessutom ha utbyte av dom själv. Hennes nya är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  12. Jag har bara läst Carrie av Stephen King, gillade den men har en känsla av att jag inte skulle gilla de andra böckerna, men vet inte varför. Sagan om isfolket har jag naturligtvis läst... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carrie är en av de jag inte läst ännu :)

      Radera
  13. Tolkien känner jag nu att jag "borde" haft med men jag har inte läst honom sen 80-talet så då kändes det för länge sen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste hans böcker för bara några år sedan, sist av alla kändes det som :P

      Radera
  14. Margit Sandemo blev jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del att välja på att läsa från henne! :)

      Radera
  15. Du har en av mina favorit listor! :) Väldigt många bra böcker och författare som nämndes :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att du tycker det! :D

      Radera
    2. Men finns ju SÅ många bra författare därför jag bestämde att jag ska gärna ha läst flera böcker av de författarna som får vara med eftersom det annars kanske var en lyckoträff med bara en bok ;)

      Radera
    3. Ja samma här :) Hade flera jag funderade på att ta med men de får vänta lite tills jag läst fler böcker av dem :)

      Radera
  16. Måste verkligen läsa Koontz och King! Snart!

    SvaraRadera
  17. Jag funderade på att ta med C. S. Lewis, men det var så länge sedan jag läste honom att jag lät bli. Tror att jag ska läsa om Narnia-böckerna. Det har gått så lång tid sedan sist att det kommer bli som att läsa dem på nytt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst om Narnia 2-3 gånger tror jag, älskar dom fortfarande :)

      Radera
  18. Usch, nu fick jag dåligt samvete får väl lägga in som nyårslöfte längre fram att läsa dom två Dan Brown jag har i bokhyllan.

    SvaraRadera