söndag 23 september 2012

Sju minuter över midnatt av Patrick Ness


Originaltitel: A monster calls   Sidor: 214

"Sju minuter över midnatt vaknar trettonårige Conor av att ett monster står utanför hans fönster och ropar hans namn. Men det är inte det monster Conor väntat sig monstret från hans mardrömmar, mardrömmarna han haft varje natt sedan hans mamma påbörjade sin behandling på sjukhuset. Monstret i trädgården är annorlunda. Det är uråldrigt. Och vilt. Det har tre berättelser att berätta för Conor. Men det vill ha något fruktansvärt och hemskt i utbyte. Det vill ha sanningen."
Jag blev intresserad av den här boken efter att ha sett någon video på youtube där den nämndes, fast då var det den engelska versionen. Så när jag äntligen hittade den på biblioteket var det självklart att den skulle med.

På adlibris står det att den är för åldrarna 9-12. Men jag som är 24 blev otroligt berörd av den. Det är en så mörk och ändå fin berättelse. Om kärlek och rädsla och sorg.
Och bilderna i den är underbara, jag kunde sitta och studera dem ett bra tag innan jag fortsatte läsa.

Jag är glad att jag tog med den här boken hem, den var precis lika bra som jag trodde efter att jag hade sett videon om den på youtube.

4 kommentarer:

  1. Den här kommer jag absolut att läsa, någon gång. Har du läst något annat av Patrick Ness? Jag gillade "The knife of never letting go".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag förstått rätt så är det den jag håller på med nu fast på svenska :). Hade lite svårt för språket i den först, men nu går det lättare att ignorera det.

      Radera
  2. Men den låter ju helt fantastisk, vilket boktips! :) Då vet jag vad jag ska ge mig på... I framtiden ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! :) Den där listan på böcker man vill läsa blir ju aldrig mindre känns det som :P

      Radera