torsdag 6 september 2012

Köplust av Stephen King


                                    Originaltitel: Needful things   Sidor: 728

"Castle Rock i Maine är en typisk småstad - nästan en idyll, där alla känner alla. Men en dag kommer en främling dit: på huvudgatan öppnar Leland Gaunt sin butik Oumbärliga Ting. Där kan folk köpa just det de alltid har drömt om. En het våg av köplust drar genom staden. Och först när våldet exploderar i husen och på gatorna och ondskan har Castle Rock helt i sitt grepp, står det klart att det pris som kunderna betalat hos Mr Gaunt är högre än de räknat med."
Den här boken har en vän, som också gillar King, sagt åt mig flera gånger att jag borde läsa. Så när jag äntligen hittade den billigt under sommaren köpte jag den så klart, och nu är den utläst.

King kan verkligen det här med att göra människor till monster. Här är det habegär och rädsla att någon annan ska ta ens värdefulla saker som sakta men säkert, med hjälp av Mr Gaunt, slår klorna i människorna i Castle Rock och förvandlar dem till galna, mänskliga monster. De blir villiga att göra vad som helst för att få behålla sina köp.
Tyvärr var det en del djur som fick lida för det också och de avsnitten fick jag skumma igenom, jag har svårt att läsa just sådana saker.

Vissa stunder fick jag nästan panik när jag läste för det blev så mycket kaos på en gång! Jag kände mig ganska hjälplös när jag "såg" hur människorna började bete sig galet, som läsare vet man ju varför, vad det beror på och det blev så frustrerande att personerna i boken inte förstod!

Sedan får jag nog lite vagt säga att vissa saker under de sista sidorna kändes lite överdrivna, men allt som allt är det här ännu en bok av King som jag gillar. Nu tror jag minsann att jag ska försöka se filmen också. Är det någon som ramlar in hit som har sett den?

4 kommentarer:

  1. Åh, har varit så nyfiken på att höra vad du tycker om Köplust! Det verkar ju minst sagt vara en bok som man rycks med i. Låter obehagligt och ja, lockande :) Hoppas jag får tid att plocka ner den från bokhyllan i höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obehaglig var den verkligen! Filmen var dock inte mycket att hurra för kan jag säga nu efter att ha sett den :P

      Radera
  2. Du verkar verkligen ha fastnat för Stephen Kings böcker. Jag har aldrig läst något av honom - har dok sett några snuttar från filmen "It" - men jag har en kompis som är totalt tokig i hans böcker. Hon har läst alla - från när han var ny i författar världen och fram till nu - och hon har tipsat mig om några som fanns på biblan. Kanske dax att gå dit igen...? Kolla hennes blogg vet ja! Du kanske får fler Stephen King tips n_n http://book-sessed.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja King har varit en favorit hos mig i många år :) Jag började läsa King och Koontz ungefär samtidigt tack vare min styvmamma och sedan dess är båda två stora favoriter :). De författare jag vill samla så många böcker jag kan av :). Ska kika in dit!

      Radera