fredag 4 november 2011

Lyckliga lydiga hundar av Anders Hallgren

"Hur ska man göra för att få sin hund både lydig och lycklig? Den här boken presenterar en träningsform som bygger på förståelse, kärlek, lagom krav och kontakt. Med rätt typ av träning och rätt aktivering till vardags, får du en hund som fungerar överallt i samhället. En glad och förtroendefull hund som passar in i familjens liv och som klarar av att umgås med andra människor och hundar. En hund som blir följsam i såväl stadsmiljö som på landet. En lycklig hund som gillar att vara lydig. Här får du alla råd av den välkände och erfarne hundpsykologen Anders Hallgren, som har hållit på att hjälpa hundar och hundägare i över trettio år."




Jag har under åren på olika hundforum hört mycket gott om Anders Hallgrens böcker. Men det är först nu, med den här boken, jag läst något av honom. Och det var en lättförståelig och bra läsning! Det blev aldrig så tjockt med text att man inte orkade fortsätta som en del faktaböcker gärna blir. Lyckliga lydiga hundar var hela tiden lätt att fortsätta läsa i, det var bra beskrivningar om hur man skapar en relation med sin hund som bygger på kärlek och förstående.

För mig som är väldigt intresserad av hundar, av våran relation med hundar och hur hundar fungerar var det här en riktigt bra och intressant bok!

4 kommentarer:

  1. Det verkar vara en bra bok. Måste spana in den. :) Jag har också hört mycket gott om författaren. Fast själv är jag alldeles för lat för att orka uppfostra min lilla gremlin till hund något vidare. :P Har du någon egen hund?

    SvaraRadera
  2. Den var väldigt bra faktiskt, lätt och grundläggande tycker jag :).
    Jag har en berner sennen, hane som fyllt 4 år i sommar :).
    Vad är din gremlin för en vovve? :P

    SvaraRadera
  3. Oh, bs som är så fina! <3 Jag älskar den rasen, plus new foundlands och st bernards som ju är lite samma stuk. :-) De ser så kloka och gosiga ut. Jag har en liten blandras som liknar en malteser med vit lockig päls, underbett och mustascher. Hon är elva år och inte så sugen på uppfostran. :-P

    SvaraRadera
  4. Jag är också väldigt förtjust i de lite större nalleraserna, som ser ut som små björnar :).
    Haha det låter som en charmig dam med mustascher och attityd ;)

    SvaraRadera