onsdag 24 augusti 2011

Shutter Island Patient 67

Jag är för tillfället hos min syster. Vi kom hit i lördags och när vi skulle starta internet så gick det inte. I väntan på lite nya grejer från bredbandsbolaget har vi alltså varit utan internet tills idag. Då, medan syster jobbat under dagarna, är det tur att hon tycker om böcker ungefär lika mycket som mig. Och alltså har ett lite mindre bibliotek i sina bokhyllor!
Jag har hunnit läsa ut tre böcker och börjat på en fjärde så det kommer nog droppa in lite ord om dem här då och då.

Jag tänkte börja med min favorit...Shutter Island Patient 67 av Dennis Lehane. I det här fallet hade jag gjort det där farliga och sett filmen före jag läste boken. Men, det gjorde faktiskt ingenting, jag älskade filmen och jag älskade boken.
Den där krypande spänningen som smyger sig in under huden fanns där hela tiden och jag vart faktiskt förvånad över hur bra boken och filmen stämde med varandra. Det var en riktigt trevlig överraskning!


"Det är sommaren 1954. På Shutter Island ligger Ashcliffe Hospital, ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån. Kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att tillsammans med sin kollega Chuck Aule ta hand om fallet.
Men på Ashcliffe Hospital är ingenting vad det synes vara.
Och detsamma gäller Teddy Daniels. "
Jag läste ut den väldigt snabbt, den gick inte att lägga ifrån sig och åker snabbt till min lista av favoritböcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar